Každé sedmé dítě má nadváhu nebo trpí obezitou!!!

08.12.2010 17:08

Výsledky posledních průzkumů jsou přímo alarmující. Životní styl současnosti v našich zemích přispívá k růstu kilogramů směrem nahoru.a to nejen u dospělých, kde má nadváhu každý druhý, ale zejména u dětí, kde se prohlémy s váhou začínají alarmujícím způsobem také projevovat. Plné regály v obchodech, samé "lahůdky" plné cukru a tuků, k tomu nedostatek pohybu, když dnešní děti místo venku tráví volný čas ve svém pokoji u počítače... to jsou jedny z faktorů, které přispívají k vzniku nadváhy. A nejen to. S nadváhou bohužel přicházejí ke slovu i různé nemoci, jejichž vznik je také mimo jiné podmíněn právě stávajícím životním stylem: vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, cukrovka a mnohé jiné.

Protože výše popsané potíže vznikají nesprávným životním stylem, mimo jiné, lze je všechny přechodem na správný životní styl opět zvládnout a někdy i úplně "vyléčit".

Pokud nám zdraví našich dětí opravdu leží na srdíčku, pak je třeba dodržet určité zásady a v jejich dodžování být důsledný a přísný. Vždyť tady už jde o zdraví, někdy dokonce i o život!

Co tedy dělat, mám-li doma dítě s nadváhou?

V žádném případě nenajíždět na žádnou dietu!!! Diety (vyjma těch, které dítěti předepíše na míru lékař) jsou v zásadě jednostranné a většinou v nich jsou vynechány některé potraviny nebo celá skupina potravin. A to znamená, že jídelníček neobsahuje některé důležité živiny, které děti potřebují. A potřebují všechny! Protože rostou a vyvíjí se. Takže diety NE!

Ve své podstatě zdravý životní styl je velmi jednoduchý. Je tak jednoduchý, že mnozí z nás mu nevěří a hledají různé složité cesty a způsoby... není to škoda? Zbytečně si tak komplikujeme život a pak nám nezbývá energie ani čas svůj život plnohodnotně prožívat.

Dítě dobře prospívá, jestliže v jeho zájmu a v zájmu jeho zdraví dokážete "přeházet" jeho jídelníček tak, aby mu stále chutnal, ale aby byl mnohem zdravější a prospěšnější... pak dojde i k fyzickým změnám, které proštíhlí jeho postavu a dítě nebude unavené, hyperaktivní, roztěkané, nesoustředěné, atd.

  1. Pitný režim - tak jako u nás, dospělých, i zde je velmi důležitý. U dětí nebývá problém s pitím samotným, děti obvykle pijí hodně. Problém bývá ve výběru nápojů. Má-li dítě nadváhu, mělo by pít čistou pramenitou vodu, ochucenou třeba domácím sirupem, nebo citronem, popř. nakrájenou zeleninou (např. 3-4 kolečka okurky ve džbánku vody chutnají bezvadně). V žádném případě byste neměli dovolit pití slazených, bublinkových nápojů (věděli jste, že ve sklenici CocaColy je několik lžic cukru?!). Tyto bezpochyby velmi chutné nápoje nabídněte dítěti výjimečně - jako odměnu za dodržování pravidel, třeba jednou dvakrát za měsíc jednu skleničku, při narozeninách, svátcích...apod. Velice často se nám stává, že když dítě přestane pít nesprávné nápoje, přestane na váze nabírat.
  2. Pravidelný jídelníček - zásady diety diabetiků jsou prospěšné nám všem. Raději častěji a menší porce. U dětí je to zvlášť důležité. Jestliže dítě vynechává svačiny nebo dokonce oběd, organismus se už v tak mladém těle učí ukládat na "horší časy" a dítě má zaděláno na celoživotní problém - boj s nadváhou. Takže určitě snídat, svačit, obědvat, svačit a večeřet. Přinejmenším. A nepřipouští se žádné diskuze. Jde přece o zdraví!
  3. Výběr potravin - je také velmi důležitý. Je mnohem lepší si večer vyšetřit pár minut času a připravit dětem svačinu do ledničky na druhý den, než jim dát peníze, aby se stravovaly samy. Co si kupují? Rychlé občerstvení. Sladkosti. CocaColu... Opravdu se divíte, že má Vaše dítě nadváhu? Návrhy i inspiraci na zdravé svačinky najdete v receptech. A na co dát při výběru potravin pozor? V případě nadváhy nekompromisně nejen zakázat, ale i důsledně nekupovat a nedát dítěti příležitost si koupit potraviny s vysokým obsahem cukru, tuků a konzervantů. Takže odolat sladkostem, ochuceným sladkým nápojům, sušenkám všeho druhu, koblihám, brambůrkům... že to dětem chutná a Vy nemáte to srdce jim říct ne? Vážně Vám záleží na jejich zdraví...??? Naučte děti jíst ovoce, zeleninu, jogurty, kysané mléčné výrobky, mléko - pokud ho snášejí, tvaroh, vybírejte jim k obědu či večeři to nejlepší z masa - bílé a libové kousky, místo poloviny knedlíků přidejte výborný zeleninový salát z čerstvé zeleniny... z počátku bude dítě odmítat, pokud však vytrváte a vydržíte (je to pro jeho zdraví), hlad jej naučí jíst to, co potřebuje. A zachutná mu to. Na co jste dítě naučili (nebo jste ho nechali spánembohem díky kapesnému), to jí. Má-li nadváhu, jde o zdraví a je nejvyšší čas na změnu. I když to zpočátku není jednoduché. Vydržte, vytrvejte. A nedejte na vydírání ani na výhrůžky.
  4. Pohyb - je ho málo. Má Vaše dítě s nadváhou počítač? A tráví u něj příliš mnoho času? Nic naplat, je třeba přemoci vlastní lenost a vyrazit s dítětem ven. Pořiďte si psa. A venčete spolu. A žádné výmluvy. Pohyb potřebujeme všichni. O víkendu vyražte na výlet nebo do nejbližšího sportovního areálu. Hřiště je na každé vesnici. Spojte se s více rodinami a uspořádejte rodinný souboj. Která rodina je nejlepší...?
  5. Pozitivní přístup - jestliže Vy jako rodiče neustále nadáváte, kritizujete a sami nedodžujete výše uvedené zásady, těžko povedete své dítě k jinému způsobu života. Děti se rády opičí. A nejraději ze všeho napodobují své rodiče. Takže pokud je Vám zdravý životní styl vlastní a radostný způsob prožívání života, pak to velmi snadno a bez práce naučíte i své děti. Je třeba jít příkladem. Nemáte čas? Vážně? Co když Vám řeknu, že je to výmluva... Jste unavení? To věřím. Dnešní uspěchaná doba dostane do stresu každého. Víte co? Kontaktujte nás a my Vás naučíme zdravému a správnému životnímu stylu. Dodáme Vám energii, radost  a chuť užívat si život navzdory všemu a všem a Vy pak půjdete příkladem svým dětem. A nebudete muset v rodině bojovat s nadváhou, únavou, agresivitou, nesoustředěností, zapomětlivostí, špatnou kondičkou... tohle všechno se může změnit. Pokud budete CHTÍT. Bez diskuze.

Přeji Vám hodně štěstí a síly v rozhodování - svůj život i své zdraví (a život a zdraví svých dětí) máte VE SVÝCH RUKÁCH.

 

—————

Zpět